Dominika Senteši | Čo stojí za úspechom finančného odborníka
541
post-template-default,single,single-post,postid-541,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

Čo stojí za úspechom finančného odborníka

Čo stojí za úspechom finančného odborníka

Rozhovor o tom, čo stojí za úspechom finančného odborníka, v ktorom som odpovedala na otázky redaktora a spisovateľa Mareka Mittaša.

Čo považujete za kľúčové vlastnosti človeka, ktorý chce uspieť na trhu finančného sprostredkovania?

Ak chce byť človek úspešný nielen na trhu finančného sprostredkovania, ale v akejkoľvek oblasti, ktorej sa venuje je potrebné vytrvať aj napriek nezdarom a krátkodobým zlyhaniam. Podľa mňa vytrvalosť, vnútorná motivácia a ochota učiť sa nové veci sú nevyhnutné pre úspech v našom živote. Nedostatok vytrvalosti je jedným z hlavných dôvodov neúspechu. Všetko chce svoj čas.

Za posledné dekádu sa výrazne zmenil trh, vnímate, že sa aj finančný agent musel zmeniť? Ak áno, ako?

Na finančnom trhu sa klienti môžu stretnúť s rôznymi sprostredkovateľmi finančných služieb. Neviem posúdiť, či sa sprostredkovatelia výrazne zmenili za posledných 10 rokov, nakoľko tak dlho vo financiách nepôsobím. Myslím, že je to o ľuďoch, niektorí finanční agenti – sprostredkovatelia sa posúvajú dopredu a menia sa s časom k lepšiemu a iní zase nie a teda stále číhajú okolo sprostredkovatelia, ktorí len predávajú bez ohľadu na potreby a finančnú situáciu klienta a snažia sa rozpredať čo najviac produktov. Ja si myslím, že sprostredkovanie by malo byť o tom, aby klient dostal ponuky z viacerých finančných inštitúcií s poradenským prístupom. To znamená, že sprostredkovateľ by mal byť zároveň poradca a mal by poznať konkrétnu situáciu a potreby klienta a skutočne odporučiť potrebné produkty, ktoré by mali byť pre klienta výhodné. Odporúčam klientom, aby sa viac zaujímali o to, komu zverujú starostlivosť o ich financie a taktiež o produkty, ktoré sú im navrhované.

Myslíte si, že finančného agenta môže robiť každý? V minulosti dokonca robili poradcov aj učiteľky, predavačky, kaderníčky, ako možno vy vnímate situáciu odvtedy a teraz a ako sa agent minulosti a prítomnosti odlišuje?

Myslím si, že finančného sprostredkovateľa nemôže robiť každý, ale môže ho robiť len ten, kto sa vážne zaujíma o kvalitu sprostredkovaných produktov. Mal by mať k tomu vzťah a vzdelávať sa a najprv spoznať produkty, ktoré odporúča klientom. Niektoré sprostredkovateľské spoločnosti stále učia svojich podriadených hlavne predávať a prezentujú len výhody produktov. Samozrejme som presvedčená, že nejde len o spoločnosť, ale hlavne o jednotlivca. Preto je dôležité, aby sa sprostredkovateľ vzdelával aj mimo školení. Podľa mňa sa sprostredkovanie v minulosti a teraz zvlášť neodlišuje. Stále sme tí istí ľudia a záleží len od toho, akí v podstate sme, aký prístup zvolíme, čomu uveríme, či sa necháme ľahko ovplyvniť inými. Každý by mal dokázať rozumne zhodnotiť a použiť aj vlastnú hlavu na premýšľanie a presvedčiť sa o kvalite. Toto isté platí aj pre klientov, odporúčam používať „zdravý sedliacky rozum“.

Dlhodobo rezonuje téme vzdelávania vo finančnom sprostredkovaní. Ako vnímate sprísnenie zo strany NBS a ako vnímate celkovo vzdelávanie v otázke úspechu agenta? Akú úlohu hrá vzdelávanie pre vás a aké vzdelávania využívate?

Finančné vzdelávanie je pre finančného odborníka nutné, ak chce byť úspešný dlhodobo. Ja vnímam vzdelávanie tak, že sa mu oplatí venovať úsilie a čas. Ja priamo využívam školenia spoločnosti, v ktorej pôsobím, vzdelávam sa aj sama, investovala som tiež do rôznych kurzov a študujem si podmienky produktov, ktoré sprostredkúvam. Stále sa učím a posúvam dopredu, lebo podmienky na finančnom trhu sa menia a často pribúdajú novinky.

Odporúčania na nových klientov sú vždy horúcou témou, čo myslíte, že v tejto oblasti vedie k úspechu? 

Spokojní klienti šíria pozitívnu reklamu a to vedie k úspechu aj finančného sprostredkovateľa. Pre mňa je spokojný klient ten, ktorý má pocit, že dostal niečo navyše a že som mu skutočne pomohla. Vtedy klienti dokážu dať odporúčania a referencie.

Môžete prezradiť niekoľko tipov, ako sa staráte o spokojnosť klientov?

Mne osobne spokojnosť klientov robí veľkú radosť, preto pristupujem ku každému klientovi individuálne, poskytujem komplexnú starostlivosť a ide mi hlavne o to dať klientovi len to najvýhodnejšie riešenie. V mojom záujme je dávať viac do povedomia klientov uvedomenie, aby sa vzdelávali vo finančnej gramotnosti. Na základe toho som si vytvorila web aj stránku na Facebooku, kde pravidelne prispievam informáciami nielen z oblasti financií, ale aj osobného rozvoja, lebo verím, že tieto dve sféry k sebe patria.

Ak sa Vám článok páčil, podporte ho lajkom a zdieľajte so svojimi priateľmi.